23.11.2017



HALLITUKSEN AKTIIVIMALLI
MIELIPIDEKIRJOITUS
23.11.2017

Hallituksemme kärkihakkeena on ollut työllisyyden parantaminen. Hallituksemme on parhaillaan uudistamassa työttömyysturvalakia niin sanotulla ”aktiivimallilla”. Tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä on tämä hallituksen esitys ”aktiivimallista”, (HE 124/2017).

Aktiivimallin tarkoituksena on edistää passiivisia työttömiä etsimään ja ottamaan töitä vastaan. Työttömän aktiivisuutta seurattaisiin 65 päivän mittaiselta ajalta. Työttömän tulisi tämän 65 päivän aikana olla töissä vähintään 18 tuntia, jotta työtön voisi osoittaa olleensa ns. ”aktiivinen”. Muita tapoja osoittaa aktiivisuutta olisi käydä viisi päivää työllisyyttä edistävässä palveluissa yms. Työttömyysetuuden saaminen täysimääräisenä perustuisi siis siihen, että on osoittanut aktiivisuutensa. Mikäli työtön ei täyttäisi aktiivisuuden kriteerejä, alennettaisiin hänen työttömyysetuuttaan 65 maksupäivältä 4,65 prosenttia, (HE 124/2017). Lain olisi tarkoitus tulla voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.

Aktiivimalli kannustaa työllistymään ja edistää passiivisia yhteiskunnan varoilla eläviä vapaamatkustajia menemään töihin, eikö niin? Suomessa työ- ja elinkeinoministeriön lokakuun (2017) työllisyyskatsauksen mukaan TE-toimissa on 272 516 työtöntä. Puolestaan avoimia työpaikkoja TE-toimistossa ilmoitettiin lokakuussa 38 929. Kaikkiaan työ-  ja elinkeinotoimistoissa oli lokakuussa kuitenkin avoinna 89 500 työpaikkaa. Tietenkin luvuista puuttuu myös muut työpaikat, esimerkiksi piilotyöpaikat yms. Kuitenkin jo pelkästään lukuja silmäilemällä voi todeta, ettei jokaiselle työttömälle ole tarjolla työpaikkaa. Aion heittää nyt ihan hullun ajatuksen siitä, ettei työttömyys ehkä olisikaan työttömistä johtuva asia. Sinänsä mediassa jotkut työttömät ovat antaneet ns. ”ulostuloja” siitä, miten nämä ovat vapaaehtoisesti työttömiä, eivätkä edes hae töitä. On tietenkin täysin luontevaa olettaa näiden ulostulojen perusteella, että jokainen työtön vieroksuisi töitä, varsinkin kun työpaikkoja on vähemmän verrattuna työttömiin. Todennäköisesti hallituksemme on myös tajunnut, ettei laskutaitoa tarvita mihinkään ja kaikkia voidaan yleistää parin henkilön perusteella. Hallituksemme on kuitenkin sen verran innovatiivinen, että se luo byrokratialla työpaikkoja työttömien haastatteluilla sekä nyt uudella aktiivimallillaan. Kiitän hallitusta työllisyyden edistämisestä.

Hallituksemme on luonut myös minulle uskoa innovatiiviseen asenteeseen. Haluan vaihtoehtoisesti ehdottaa työnantajiin kohdistuvia siivoustalkoita. Kuten tiedämme, on työpaikkoja tarjoamassa työttömille kaiken maailman Jampat.  Näille Jampoille yhteistä on se, etteivät ne osaa tai ymmärrä miten olla hyviä työantajia. Me tarvitsemme siivoustalkoon, koska jotkut työnantajat eivät osaa tai ymmärrä maksaa palkkaa. Nämä työnantajat haluavat yhteiskunnan varoilla saada itselleen osaavia työntekijöitä. Meidän tulee suojella veronmaksajia tällaisilta vapaamatkustaja yrittäjiltä. Jotkut Jampat osaavat maksaa palkkaa, mutta se perustuu kaiken maailman provisioille. Tällaisia ihmeellisyyksiä löytyy esimerkiksi telemarkkinoinnista, ns. puhelinmyyjät. Tyypillisesti työpaikkailmoitukset ovat ylitseampuvia ja työnhakijalle lupaillaan kuuta taivaalta. Sitten kun näitä yrityksiä alkaa googlettamaan, niin ilmenee, että kyseinen puhelinmyynti yritys on aloittanut toisella toiminimellä ja edellinen, onkin konkurssissa. Tällaiset yritykset vaikuttavat epäilyttäviltä. Kuitenkin monet työnhakijat menevät näiden Jamppojen tarjoamiin töihin, vain todetakseen sen, etteivät saa normaalia kohtuullista palkkaa. Voisiko hallituksemme kohdistaa byrokratia innovaatisuutensa näihin wanna be yrittäjiin. Ehdotan, että hallituksemme vihdoinkin ratifioisi Euroopan sosiaalisen peruskirjan 4.1. artiklan. Suomella olisi täydet mahdollisuudet puuttua alipalkkaukseen, mutta näin ei ole tehty. Suomi ei ole ratifioinut Euroopan sosiaalisen peruskirjan 4.1 artiklaa. Mikäli hallituksemme ratifioisi kyseisen artiklan, kuten monet muut länsimaat, ei työttömien tarvitsisi sietää wanna be yrittäjiä ja nämä innostuisivat varmasti myös enemmän työnhausta. Artiklan 4.1 mukaan kohtuullinen palkka on vähintään 60 prosenttia maan nettokeskipalkasta. Tulevassa blogikirjoituksessa tulen pohtimaan sitä, miten 4.1. artikla olisi työehtosopimusten kumppani, eikä vaihtoehto korvata näitä. Stay tuned!



Lähteet:

TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ (2017). Työllisyyskatsaus. Saatavissa 21.11.2017: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160313/TKAT_Loka_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

HE 124/2017 vp. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta. Saatavissa 21.11.2017:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti